Crostata – Italian Jam Tart

Crostata – Italian Jam Tart

A crostata, ‘Italian style’  or jam tart as we know it, is one of those really easy desserts that takes no time (or much skill) to make and is always lovely to have on hand in the kitchen.  While they are readily available to buy in Italy, baking your own crostata is much more satisfying and obviously offers ‘homemade’ deliciousness! A crostata can be made to enjoy with a cup of tea or coffee, or made for dessert accompanied with some good quality vanilla gelato.  In Italy though, a slice of crostata is often enjoyed for breakfast.

I don’t make a crostata very often, because there is a great risk that I will eat the whole thing….. in one day!  It just begs for me to cut a slice every time I walk past, and I have little self control.  Although I don’t have a favourite jam to use when making a crostata, I do love either fig or raspberry jam, or a good quality marmalade.   You can choose to cover it in the traditional way, with crisscross strips of pastry, or use shaped cutters.  You may also decide to make mini jam tarts instead of one big one…. Once you’ve made the pastry, the choice is yours.

I have decided to make my crostata a little more elegant by adding some store bought sugar roses, and some fresh raspberries.  I’ve added a few photos though so you can see just how the appearance of a simple crostata can vary.

You can make the pastry by hand, rub the butter into the flour, add sugar, salt and then the eggs, and then add the lemon juice and vanilla.  Knead and bring together on a floured board until a smooth dough forms.  I find it just as easy though to throw everything into a food processor. 

Crostata – Italian Jam Tart

  • 250g -300g flour
  • 80g sugar
  • pinch salt
  • 125g butter
  • 1 whole egg + 1 egg yolk
  •  juice 1 lemon (you may not need it all)
  • 1 vial vanilla or zest of 1 lemon
  • 500g jam of choice
  • sugar roses for decoration
  • Fresh raspberries to decorate (optional)
  1. In a food processor, process flour, sugar, butter and a pinch of salt until mixture resembles breadcrumbs.
  2. With food processor motor running, add the egg and egg yolk,  lemon juice and vanilla to flour mixture. Process until mixture begins to form large clumps, stopping machine as it becomes a ball.
  3. Turn pastry out on to a lightly floured surface and knead gently to bring together.
  4. Evenly roll out the pastry to fit a tart tin, preferably with removable bottom.   Line the tart tin, trim excess and use the tines of a fork to poke some holes in the base.  Refrigerate for at least 30 min, although I prefer to refrigerate it for at least an hour.
  5. Fill with your jam of choice. Use excess pastry to cut strips for a traditional crostata decoration or you may choose to use cut out shapes using cookie cutters. Arrange on top of the jam.
  6. Bake in a preheated oven at 180°C for 30 –  45minutes until the pastry is golden.
  7. Allow to cool to room temperature. Cut with a sharp knife and try to limit yourself to a slice a day…. I bet you can’t.

CROSTATA

Una crostata di marmellata e/o confettura è uno di quei dolci davvero facili che non richiede molto tempo (o molta abilità) e che è sempre bello da avere a portata di mano in casa. Si può comprare in giro, ma una crostata fatta in casa da molta più soddisfazione! La crostata può essere gustata con una tazza di tè o caffè o preparata per dessert accompagnata da un buon gelato alla vaniglia. Mi piace che in Italia una fetta di crostata viene spesso servita a colazione.

Non preparo spesso le crostate, perché c’è il grande rischio di mangiarla tutta … .. in un solo giorno!  Ogni volta che passo davanti mi viene voglia di tagliare una fetta, e ho poco controllo di me stessa.  Anche se non ho una marmellata preferita da usare quando faccio una crostata, amo le marmellate di fichi o lamponi.  Puoi scegliere di coprirla in modo tradizionale, con strisce di frolla incrociate, o utilizzare sagome fatte con l’aiuto di cutters per biscotti.  Puoi anche decidere di fare mini crostate con marmellata invece di una grande … Una volta che hai fatto la pasta frolla, la scelta è tua.

Ho deciso di rendere la mia crostata un po’ più elegante aggiungendo alcune rose di zucchero e alcuni lamponi freschi.  Ho aggiunto alcune altre foto così potete vedere come l’aspetto di una semplice crostata può variare.
Puoi fare la frolla a mano, strofinare il burro nella farina, aggiungere lo zucchero, il sale e poi le uova, quindi aggiungere il succo di limone e la vaniglia. Impastare e riunire su una tavola infarinata fino a ottenere una pasta liscia. Trovo altrettanto facile però utilizzare un robot da cucina.

Ingredienti

  • 250g – 300g Farina
  • 80g di zucchero
  • pizzico di sale
  • 125g di burro
  • 1 uovo intero + 1 tuorlo d’uovo
  • succo di 1 limone  (potrebbe non essere necessario tutto)
  • 1 fiala di vaniglia o scorza di 1 limone
  • Marmellata da 500g a scelta
  • rose di zucchero per la decorazione
  • Lamponi freschi da decorare (facoltativo)
  1. In un robot da cucina, aggiungere la farina, lo zucchero, il burro e un pizzico di sale e mescolare tutto finché la miscela non assomiglia al pangrattato.
  2. Con il motore del robot da cucina in funzione, aggiungere l’uovo e il tuorlo, il succo di limone e la vaniglia alla miscela di farina. Procedi fino a quando la miscela inizia a formare grossi grumi, fermando la macchina quando l’impasto diventa una palla.
  3. Disporre la frolla su una superficie leggermente infarinata e impastare delicatamente per unire.
  4. Stendere uniformemente la pasta frolla fino ad ottenere un disco non troppo sottile e di circa 30cm di diametro.  Sollevatelo e deponetelo in una teglia rotonda di circa 25cm di diametro, preferibilmente con fondo rimovibile.  Tagliare la frolla in eccesso.  Bucherellate la base della crostata con una frochetta.  Conservare in frigorifero per almeno 30 minuti, anche se preferisco conservarlo in frigorifero per almeno un’ora.
  5. Riempi con la tua marmellata preferita in maniera omogenea. Usa la pasta in eccesso per tagliare le strisce per una decorazione tradizionale di crostata o puoi scegliere di usare le forme ritagliate usando i taglia biscotti.
  6. Cuocere in un forno preriscaldato a 180°C per circa 30 – 45 minuti fino a quando la frolla è dorata.
  7. Lasciare raffreddare a temperatura ambiente. Decorarla con le rose di zucchero e/o lamponi freschi. Tagliare con un coltello affilato e cerca di limitarti a una fetta al giorno … Scommetto che non puoi!
A Rustic Fig Crostata
Mini Crostata

Related Posts



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.