Potato Dauphinoise

Potato Dauphinoise

If you love potatoes, then you will adore this recipe.  Eaten as a side dish, or enjoyed all by themselves, this is a comfort dish that will leave a smile on your face and in your belly!  I only recently bought a mandolin and so obviously I have been dreaming of slicing up every fruit and vegetable known to man.  While I did think I’d do something with apples, the idea of crispy potatoes cooked in butter, olive oil and cream won out!  Potato Dauphinoise is a classic French recipe often using crème fraîche and/or Gruyere cheese.  I did not use crème fraîche or cheese to cook the potatoes but I think you’ll find this recipe is still decadent and gives you a soft creamy potato with the mandatory crunchy golden edge. Placing the potatoes in a dish standing vertically on their edges, and having them cook saturated with the butter and cream mixture, is the answer to enjoying the humble potato in all its glory! 

Potato Dauphinoise

  • 75g butter
  • 60ml cream
  • 2 tablespoons extra virgin olive oil
  • 5 sprigs fresh thyme
  • 3kg potatoes, peeled
  • 1 teaspoon Maldon salt flakes
  • 100g Pecorino Romano grated finely
  1. Preheat oven to 180°C. Grease a baking dish or individual ramekins with melted butter.
  2. Stir the butter, cream, olive oil and thyme in a small saucepan over medium-low heat until melted and smooth. Season with pepper.
  3. I recommend you use a mandolin to cut the potatoes, 1 at a time, into 2mm-thick slices. Discard the end slices of each potato and place in stacks on a work surface. Arrange the slices standing on their sides, 1 stack at a time, in tightly packed rows in the prepared dish, or fanned in a circular fashion.
  4. Use a pastry brush to generously brush the potatoes with the butter/cream mixture.  Sprinkle with salt. Cover with foil and bake for 30 minutes.  Remove foil and bake for a further 1 – 2 hours or until top is golden and crisp.   Sprinkle Pecorino Romano on top and put back into oven for another 10 – 15 minutes.  Set aside for 10 minutes to cool slightly.

*These potatoes are delicious served alongside meat dishes, but especially as an accompaniment to fish.

Patate Dauphinoise

Se ami le patate, non potrai non adorare questa ricetta. Come contorno, o mangiato come piatto unico, questo è un piatto che farà venire un sorriso sul tuo viso…. e anche nella tua pancia! Recentemente ho comprato una mandolina e così, ovviamente, ho pensato di tagliare ogni frutta e verdura che conosco. Mentre pensavo di fare qualcosa con le mele, l’idea delle patate croccanti cotte nel burro, con olio d’oliva e panna ha vinto! Il gratin dauphinois è un piatto francese originario dell’antica provincia del Delfinato. È a base di patate e di crème fraîche.  Io non ho usato né la crème fraîche né il formaggio Gruyere (che si vede in altre ricette), però vi garantisco che è ugualmente buono e cremoso. Questa ricetta ti dà delle patate morbide con il bordo dorato e croccante. Mettendo le patate in verticale sui bordi e facendole cuocere con burro e panna, è la perfetta risposta per gustare l’umile patata in tutto il suo splendore!

INGREDIENTI

  • 75 g di burro
  • 60ml di panna
  • 2 cucchiai di olio d’oliva extra vergine
  • 5 rametti di timo fresco
  • 3kg patate, sbucciate
  • 1 cucchiaino di sale marino Maldon
  • 100 g di pecorino romano grattugiato 
  1. Preriscaldare il forno a 180 ° C. Ungete una teglia o dei singoli stampini con burro fuso.
  2. Mescolare il burro, la panna, l’olio d’oliva e il timo in una piccola pentola a fuoco medio-basso fino a quando si scioglie tutto.  Condire con pepe nero macinato.
  3. Vi consiglio di usare una mandolina per tagliare le patate, 1 alla volta, a fette di 2 mm di spessore. Eliminare le fette terminali di ogni patata e metterle su una superficie di lavoro. Disporre le fette in piedi sui loro lati, 1 fila alla volta, in file ben strette nel piatto preparato o in modo circolare.
  4. Usa un pennello da cucina per spazzolare generosamente le patate con la miscela burro / panna. Cospargere di sale. Coprire con la carta alluminio e infornare per 30 minuti. Rimuovere l’alluminio e cuocere per un ulteriore 1 – 2 ore o fino a quando la parte superiore è dorata e croccante. Cospargere di pecorino romano e rimettere in forno per altri 10 – 15 minuti. Mettere da parte per 10 minuti per raffreddare leggermente.               * Queste patate sono deliziose servite insieme a piatti di carne, ma soprattutto come accompagnamento al pesce.

 

 


Related Posts



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.