Cecina – Farinata di Ceci

Cecina – Farinata di Ceci

 

Cecina is a very popular street food found predominately in Liguria, Livorno and Toscana, cooked in a wood fire oven and has a characteristic crunchy, golden crust. It’s basically made from chickpea flour, water and olive oil so for street food I’d call it quite a healthy choice.  It is however a poor recipe made with simple ingredients and very common in other regions of Italy too, and like so many recipes in Italy, the name changes despending where you are eating it.  Cecina is the name found in and around Pisa, in Livorno it is called ‘torta di ceci’ (chickpea cake), the ‘socca’ in Piemonte, and ‘fainè’ in Sassari, Sardegna.  Although the name may change, the authentic and exquisite taste of this Italian street food doesn’t.  When I lived in Tuscany, this would be a favourite afternoon snack during cold Winter weekend afternoons, and I can’t believe I never considered trying to make it myself.  Now, living in Rome I don’t see Cecina in every pizzeria like you would in my old neighbourhood so when nostalgia and cravings hit the other week, I decided to make my own.  While many swear that this must cook in a pizza wood oven, I was very impressed with how it came out of my little domestic oven at home.  This recipe is so easy so I’ll definitely be making it often during the cold months.  It is best eaten hot, as soon as it comes out of the oven with a light sprinkling of salt and freshly cracked black pepper.

Apart from a snack, this would be perfect to serve with pre-dinner drinks!

CECINA

  • 150g chickpea flour
  • 500ml water, room temperature
  • 5 tablespoons Olive Oil
  • 1 teaspoon salt
  • black pepper to serve
  1. Use a large glass bowl and add the chickpea flour and salt. Make a well in the middle and pour in the water.
  2. Use a whisk to stir the chickpea flour and water until there are no visible lumps.
  3. Add the Olive Oil and whisk again. (Some recipes say to add the olive oil after the mixture has rested for a few hours, but I add everything together immediately).
  4. Cover the bowl with plastic kitchen wrap and put aside to rest for 3-4 hours. 
  5. Preheat your oven to it’s Maximum temperature!
  6. Brush olive oil over the base of a round pizza tray, diameter 30cm (I used an aluminium cake tin lined with baking paper and then brushed with olive oil).  Whisk mixture again before pouring it into the tray.
  7. Use a pastry brush to flick olive oil onto the surface.
  8. Bake for about 25 minutes. Remove from the oven when the top is golden brown.  It should have a crackled look to it. Cut into slices, season with salt and freshly cracked black pepper to taste and serve while hot.

Farinata di Ceci

Cecina è un cibo da strada molto popolare che si trova prevalentemente in Liguria, Livorno e Toscana. La Cecina è cotta in un forno a legna e ha una squisita crosticina croccante e dorata. Fondamentalmente è fatta con farina di ceci, acqua e olio d’oliva, quindi per il cibo da strada la definirei una scelta abbastanza salutare. È comunque una ricetta povera fatta con ingredienti semplici, ed è molto comune anche in altre regioni d’Italia, e come tante ricette, il nome cambia da zona a zona. Cecina è il nome che si trova a Pisa e nei dintorni, a Livorno si chiama “torta di ceci”, la “socca” in Piemonte, e “fainè” a Sassari. Sebbene il nome possa cambiare, quello che non cambia è il gusto autentico e delizioso di questo street food italiano.  Quando vivevo in Toscana, questo sarebbe stato uno spuntino pomeridiano preferito durante i freddi pomeriggi invernali del fine settimana, e non posso credere di non aver mai pensato di provare a farla da sola.  Ora, vivendo a Roma, non vedo la Cecina in ogni pizzeria come mi capitava nel mio vecchio quartiere in Versilia, quindi quando nostalgie e voglie hanno colpito l’altra settimana, ho deciso di cucinarla.  Mentre molti giurano che si deve cucinare la Cecina in un forno a legna per pizza, sono rimasta molto colpita da come è uscita dal mio piccolo forno domestico a casa.  Questa ricetta è così semplice che ho deciso che la farò spesso durante i mesi freddi. È meglio mangiarla calda, appena esce dal forno con una leggera spolverata di sale e pepe nero macinato.

Oltre a uno spuntino, questo sarebbe perfetto per servire con un aperitivo prima di cena!

Ingredienti

  • 150 g di farina di ceci
  • 500 ml di acqua, temperatura ambiente
  • 5 cucchiai di olio d’oliva
  • 1 cucchiaino di sale
  • pepe nero q.b.
  1. Usa una grande ciotola di vetro e aggiungi la farina di ceci e il sale. Fai un pozzo nel mezzo e versare l’acqua.
  2. Utilizzare una frusta per mescolare a mano la farina di ceci e acqua fino a quando non ci sono grumi visibili.
  3. Aggiungere l’olio d’oliva e mescolare di nuovo. (Alcune ricette dicono di aggiungere l’olio d’oliva dopo che l’impasto si è riposato per alcune ore, ma io aggiungo tutto insieme subito).
  4. Coprire la ciotola con la pellicola da cucina e mettere da parte la miscela a riposare per 3-4 ore.
  5. Preriscalda il forno a temperatura massima!
  6. Spennellare l’olio d’oliva sulla base di una teglia per pizza di diametro 30cm (ho usato una tortiera di alluminio rivestita con carta da forno e poi spennellata con olio d’oliva).  Con la frusta, mescolare ancora la miscela prima di versarla nella teglia.
  7. Spruzzare le gocce di olio d’oliva sulla superficie.
  8. Cuocere nel forno preriscaldato per circa 25 minuti. Togliere dal forno quando la parte superiore è dorata. Tagliare a fette, condire con sale e pepe nero macinato a piacere e servirla calda.

 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.